Friday, January 21, 2011

" KHURAFAT "

                                              ~TONTON , HAYATI DAN AMAL~

Alhamdulillah..kerana dgn izin-Nya kita masih lagi dberikan nyawa untuk terus hidup, diberikan oksigen secara percuma untuk digunakan secara maksima agar kita dapat terus bernafas di muka bumi ini..Maknanya sahabat-sahabat kita masih lagi diberi peluang dan ruang oleh Allah untuk terus bertaubat dgn setiap kesilapan yang kita lakukan..ingatlah bahawa sesungguhnya Dia itu Maha penerima taubat..

Pada petang yang redup ini akan saya kongsikan sedikit berkaitan dengan khurafat..hal ini rentetan saya bru shj selesai menonton filem khurafat bersama tiga lagi sahabat fakulti..memang ceritanya amat menyeramkan bg sesiapa sahaja yang menonton..sedangkan saya sendri pun tdk sanggup melihat watak2 hantu yg begitu ekstrem saya kira..tetapi, itu bkn perkara pokok yang ingin saya kongsikan..apa yang lebih menariknya ialah jalan cerita yang dibawa dan diketengahkan oleh penerbit dan pengarah filem itu..mesej yang ingin disampaikn juga adalah jelas iaitu jauhilah perkara2 khurafat yang akhirnya hanya akan memusnahkan dri kita sndiri..

Bercerita tentag khurafat, apa itu sebenarnya khurafat? Mungkin ramai yang tahu dan mungkin juga ramai yang kurang jelas definisi khurafat itu sendiri..ia adalah satu kepercayaan karut atau tahyul yang diada-adakan berpandukan kepada perbuatan dan kejadian alam yang berlaku..ia merupakan satu bentuk penyelewangan dalam aqidah Islam. Di dalam Al-Quran terdapat beberapa ayat yang menyeru kebergantungan hanya kepada Allah dan menolak kepercayaan sesuatu yang selain drpd-Nya..

Jika kita tdk menjauhi perkara khurafat maka sama lah kita seperti orang2 jahiliah suatu ketika dahulu..smoga kita tdk trgolong slm kalangan orang2 yang jahil..Sebelum saya melabuhkan tirai kata, hayatilah satu ayat suci Al-Quran yang mana firman Allah dalam surah al-Zumar ayat 38 yang bermaksud:  


“Katakanlah apakah kamu tidak melihat kepada apa yang kamu memohon kepadanya selain dari Allah bahawa jika sekiranya Allah menghendaki ke atasku sesuatu kemudaratan, adakah mereka itu boleh menghindari dari kemudaratan itu atau jika Allah menghendaki sesuatu rahmat itu dianugerahkan kepadaku, apakah mereka itu boleh menahan rahmat itu. Katakanlah adalah memadai Allah itu bagiku untuk segala-galanya. Kepadanya bertawakal semua orang yang bertawakal”.

                                               ~TONTON , HAYATI DAN AMAL~
Sinopsis filem Khurafat
Khurafat
Adegan seram dalam Khurafat

Khurafat bermula dengan Johan (Syamsul Yusof), seorang pembantu perubatan di sebuah hospital berkahwin dengan Ayshah (Liyana Jasmay). Permulaan pasangan ini hidup aman dan bahagia, namun tanpa disangka ujian melanda di pertengahan jalan, kesan daripada gangguan misteri yang berterusan.

khurafat, liyana jasmay, limau ais
Liyana Jasmay 

Pelbagai tanda tanya dan trauma yang melanda ditambah dengan munculnya bekas teman wanita Johan, Anna (Sabrina Ali). Walaupun mengetahui Johan sudah berumahtangga dan bergelar suami yang sah kepada Ayshah, Anna masih terus mengganggi dan merayu Johan menerimanya semula. Setelah ditolak cintanya, Anna ditemui mati akibat bunuh diri. Kematian Anna adalah kemuncak bagi segala siri kejadian misteri yang berlaku dalam hidup Johan dan isterinya.

Sumber: (Gambar) Pra Tonton Filem Khurafat, Percubaan Genre Seram Syamsul Menjadi | LimauAis 


Sekian, wassalam =)

No comments:

Post a Comment