Thursday, February 3, 2011

Kaherah@Iskandariah ~ dOa sebagai senjata bg org mukmin =)

Alhamdulillah..dgn nikmat kesihatan akal, tubuh badan yang dikurniakn oleh Sang Pencipta..dan apa yang penting dgn izin-Nya, hari ini aku brksempatan utk menulis lagi..entah kenapa di pagi jumaat yang hening ini, aku berasa terlalu rindu untuk menulis..rindu untuk berkongsi dgn sahabat-sahabat..jadi, aku mengambil keputusan untuk menggunakan kesempatan ini dengan sebaik mungkin..mencakna isu-isu semasa walaupun sedikit..MUST!!

Aku memandang ke luar tingkap..desis hatiku berbicara,,hebat sungguh alam ciptaan-Nya..Subhanallah..Fikiranku jauh melayang nun jauh di bumi Kaherah,Mesir sana..teringat pada sahabat-sahabatku yang menuntut di sana yang kebanyakannya merupakan bakal-bakal doktor yang bukan shj hebat akademiknya tetapi hebat juga dari segi akhlaknya..Apa khabar kalian di sana..? Bersediakah kalian dgn seruan jihad di sna bagi menghadapi sebarang kemungkinan yang berlaku..? Satu demi satu persoalan menerjah ke benak fikiranku..

Teringat lagi pertama kali aku mendengar berita akan krisis yang berlaku di sana..Perkataan pertama yang keluar  di bibirku..Subhanallah..Rupa-rupanya masih wujud lagi pejuang-pejuang Islam yang ingin mempertahankan kebenaran..Mereka tidak takut, tidak gentar untuk mati..hati mereka telah terpasak dengan seruan jihad dan apa yang didambakan ialah mati syahid..menjatuhkan pemerintah yang diktator..yang telah bermaharajalela hampir 30 tahun..

Tetapi apa yang menghairankan ialah masih ada lagi yang menyokong pemerintahan berasaskan diktator ini..ini terbukti apabila beratus-ratus penyokong kerajaan bertempur dengan penunjuk perasaan prodemokrasi dan antikerajaan di dataran Tahrir di pusat bandar Kaherah yakni sehari selepas presiden Hosni Mubarak mengumumkan tidak akan bertanding mengekalkan jawatan pada pilihan raya September ini. Perkara yang sama turut terjadi di Iskandariah..Apa yang mereka fikirkan sebenarnya..? Tidak cukupkah mereka telah diperintah oleh seorang yang tidak berperikemanusiaan..Apa lagi yang mahu dibela dengan manusia bertopeng seperti itu..aduhai, manusia.!

Aku cukup kagum dan bangga dengan kalian yang berjuang bermati-matian di bumi Mesir sana..seruan jihad memanggil-manggil diriku untuk ke sana..mungkin aku bukanlah siapa-siapa yang bisa menumbangkan pemerintah diktator itu, tetapi dengan rasa rendah diri nya dan atas rasa kesedaran yang ada sebagai manusia yang beragama Islam..aku tidak boleh biarkan sahaja melihat saudara seagamaku berjuang bermati-matian sedangkan aku duduk bersenang lenang..TIDAK!! walau di mana pun kita, mungkin kita tidak bisa pergi ke sana, merasai sendiri erti perjuangan yang sebenar, tidak bisa merasai apa itu jihad di medan perang, tetapi yakin lah sahabat-sahabat..doa ialah senjata bagi setiap orang mukmin..doalah demi kesejahteraan dan kemenangan saudara se-Islam kita yang sedang berjuang di sana..


Ya Allah, aku panjatkan kepadaMu..ampunkanlah dosa-dosa kami..bantulah kami dalam perjuangan membela kebenaran ini.kuatkan lah hati-hati ini..satu kanlah hati-hati ini agar trs thabat dlm perjuangan ini..jika Engkau mentakdirkan kami mati, matikanlah kami sebgai pejuang-pejuang yang syahid di jalan-Mu Ya Allah..Jika Engkau masih memberikan kami nafas untuk terus hidup, jangan Engkau sekali-kali palingkan hati kami untuk terus istiqamah dlm perejuangan ini..hidup dan matikan lah kami dalam Iman dan Islam..Berikanlah kami kemenangan..Amin Ya Allah..amin..






1 comment:

  1. assalamu`alaykum wbt...
    mabruk `alaiki!!!
    ada blog rupanya ye intan...
    penulisan yg bgus dan membuka mata...
    mg penulisan menjadi salah satu cara dakwah...

    ReplyDelete